You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

Siti Fatimah: Watak Remaja Masa Kini.

by Mohd Syakir Yusof | 4:24 PM in |

Pada Jumaat minggu lepas, saya menonton VCD mengenai Siti Fatimah: Watak Remaja Masa kini bersama murid-murid Tahun 6 Ali. Siti Fatimah ialah pelajar terbaik SPM 2006 yang mendapat keputusan 18A.

Di dalam vcd tersebut dipertontonkan mengenai kehidupan seharian Siti Fatimah bermula awal pagi sehingga malam. Beliau bangun seawal 4 pagi. Amalan rutin yang beliau lakukan ialah beliau mengerjakan solat sunat seperti solat sunat tahajjut, hajat dan solat sunat yang lain. Selepas mengerjakan solat sunat, beliau akan membaca beberapa potong ayat al-Quran. Selepas itu beliau akan mengulangkaji pelajaran.

Di dalam vcd itu juga menunjukkan bagaimana Siti Fatimah menjalani kehidupan sebagai pelajar. Antara perkara yang menarik perhatian saya ialah beliau bukan sahaja pintar di dalam akademik tetapi aktif di dalam kegiatan ko-kurikulum. Beliau juga seorang ketua pengawas dan aktif di dalam sukan seperti badminton dan persatuan.

Semasa di dalam kelas beliau menumpukan sepenuh perhatian kepada pembelajaran yang disampaikan oleh guru. Apabila beliau tidak faham, beliau akan terus bertanya kepada guru. Beliau jarang ke kantin untuk rehat tetapi lebih banyak menghabiskan masa di dalam kelas mengulangi matapelajaran semasa rehat sambil menikmati bekal makanan yang dibawa.

Di harap murid-murid Seri Abim Sg Ramal dapat mencontohi Siti Fatimah. Saya berdoa mereka akan berjaya di dalam akademik dan sahsiah..

0 comments:

Kementerian Pelajaran Malaysia

About me

My Favourite

Seri Abim
PPDHL
Adbrite

Lets Chat

Visitors

Viewers

Solat

Blog Ranking

Top Blogs
Education and Training Blogs - BlogCatalog Blog Directory
Google PageRank
Add to Technorati Favorites
Academics blogs
Academics Blogs
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals
Best Malaysian Sites
Blogarama - The Blog Directory


World Top Sites
Malaysian Topsites - Top Malaysian Web Sites


Support Me!!

Please Support my work and help me to keep going..Any help would be highly appreciated..thanks!