You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

Kesepaduan Ilmu Sains Tauhidiq: Catatan 2

by Mohd Syakir Yusof | 8:31 AM in |

Setelah selesai makan tengahari dan solat Zuhur, kursus disambung semula. Tapi slot petang ini kami melakukan eksperimen. Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Saya, Madi dan Razif satu kumpulan. Setiap kumpulan melakukan eksperimen yang berasingan.

Kumpulan saya diberi alat eksperimen iaitu baldi, batu berwarna-warni (macam batu cincin) dan gelung besi. Kami diberitahu bahawa kami akan melakukan eksperimen mengenai cahaya.

Kemudian kami diberikan beberapa helai kertas iaitu borang pre-test dan arahan ekperimen. Ooh, rupanya kumpulan saya akan melakukan eksperimen mengenai pembiasan cahaya.

Eksperimen 1, kami perlu memerhatikan keadaan pensel yang dicelupkan ke dalam baldi yang berisi air. Manakala eksperimen 2, kami perlu memasukkan batu kecil ke dalam gelung besi yang direndam di dalam air.

Di dalam eksperimen itu, kami perhatikan bahawa pensel kelihatan bengkok ke atas dan memang sukar untuk memasukkan batu kecil ke dalam gelung besi. Fenomena ini dipanggil pembiasan cahaya. Kemudian kami perlu mengisi beberapa borang tentang eksperimen tersebut. Kursus berhenti rehat untuk minum petang dan solat asar.

Slot kelima telah disampaikan oleh Prof Dr Yusof b. Othman bermula pukul 8.30 malam. Beliau menyampaikan ceramah mengenai Mengintegrasikan Sains dalam Pendidikan Islam. Oleh kerana sains telah sekian lama memberi manfaat kepada manusia, lama kelamaan manusia telah terpesona mengakibatkan alam rosak dan sistem sosial bercelaru.

Sains lebih mengutamakan kepintaran intelektual telah mengabaikan kepintaran emosi, spiritual dan tauhid. Oleh itu manusia perlu membangunkan roh dan qulb. Di akhir slot beliau mengingatkan kami bahawa kita sekarang perlu menjadi agen perubahan sains dan bukan menjadi penonton sahaja. Oleh itu kita perlu melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan. Kursus tamat pada pukul 10.30 malam.

0 comments:

Kementerian Pelajaran Malaysia

About me

My Favourite

Seri Abim
PPDHL
Adbrite

Lets Chat

Visitors

Viewers

Solat

Blog Ranking

Top Blogs
Education and Training Blogs - BlogCatalog Blog Directory
Google PageRank
Add to Technorati Favorites
Academics blogs
Academics Blogs
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals
Best Malaysian Sites
Blogarama - The Blog Directory


World Top Sites
Malaysian Topsites - Top Malaysian Web Sites


Support Me!!

Please Support my work and help me to keep going..Any help would be highly appreciated..thanks!