You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

Usrah

by Mohd Syakir Yusof | 3:26 PM in |

Hari ini macam biasa, setiap hari Rabu, guru-guru lelaki mengadakan Usrah. Usrah hari ini diadakan di Kantin. Selain membaca al-Ma’surat, usrah akan membincangkan buku Sirah Nabi. Pembentang usrah ialah Farhan dan tuan rumah ialah Helmi. Tuan rumah akan menyediakan makanan selepas pembentangan. Tajuk yang dikupas ialah mengenai Bai’at Aqabah Pertama. Berikut adalah isi mengenai tajuk ini.

1. Sebelas tahun Rasulullah saw menghadapi kehidupan yang tak mengenal istirehat dan ketenangan. Setiap saat selalu diancam pembunuhan dan penganiayaan daripada orang-orang Quraisy. Tetapi itu semua tidak mengendurkan semangat dan kekuatannya.

2. Sebelas tahun Rasulullah saw mengalami keterasingan yang mencengkam di antara kaumnya, tetangganya dan semua kabilah yang ada sekitarnya. Tetapi Rasulullah saw tidak pernah putus asa dan terpengaruh oleh situasi tersebut.


Allah mewajibkan dua hal kepada manusia:

1. Menegakkan syariat Islam dan masyarakatnya.

2. Berjalan mencapai tujuan tersebut di jalan yang penuh dengan onak duri.

3. Dalam bai’at ini tidak terdapat butir-butir tentang jihad, karena pada waktu itu jihad dan qital belum disyariatkan. Oleh sebab itu pembai’atan Rasulullah saw kepada orang tersebut tidak menyebutkan masaalah jihad.

4. Mush’ab bin Umair menyambut perintah Rasulullah saw ini dengan senang hati. Sesampainya di Madinah, dia mengajak penduduk Madinah masuk Islam, membacakan al-Quran dan mengajar hukum-hukum Allah.

5. Tugas da’wah Islam bukan hanya tugas para Nabi dan Rasul saja. Tetapi merupakan bahgian yang tak terpisahkan dari hakikat Islam itu sendiri. Tidak ada alasan bagi setiap muslim untuk tidak melaksanakannya, betapa pun kedudukan, pekerjaan dan keahliannya.


0 comments:

Kementerian Pelajaran Malaysia

About me

My Favourite

Seri Abim
PPDHL
Adbrite

Lets Chat

Visitors

Viewers

Solat

Blog Ranking

Top Blogs
Education and Training Blogs - BlogCatalog Blog Directory
Google PageRank
Add to Technorati Favorites
Academics blogs
Academics Blogs
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals
Best Malaysian Sites
Blogarama - The Blog Directory


World Top Sites
Malaysian Topsites - Top Malaysian Web Sites


Support Me!!

Please Support my work and help me to keep going..Any help would be highly appreciated..thanks!